MY HOME voor psychisch kwetsbaren

Nieuw initiatief in Borger om psychisch kwetsbaren te helpen.
‘Dit gaat over de grenzen van de kerk heen’.

JAN EERBEEK: ,,Je moet ze zien als maatje.”   Foto DvhN

Borger
Een maatje voor psychisch kwetsbaren.
My Home wil het mogelijk maken. Voorlopig alleen in Borger en Leiden.
,,Het is een gat in de markt.”

Dat zegt initiatiefnemer Jan Eerbeek. De predikant uit Westdorp is ervan overtuigd dat My Home zich als een olievlek kan uitbreiden over het hele land. ,,Veel mensen, ook jongeren, leven volkomen geïsoleerd. Jaren geleden werden ze beter in hun natuurlijke omgeving opgevangen. Met de toenemende individualisering van de maatschappij zijn ze op zichzelf aangewezen. Ze blijven thuis, hebben geen idee hoe ze contact moeten zoeken en hebben niemand om mee te praten over ingrijpende gebeurtenissen.”

Een vaste vrijwillige hulp kan ze net dat zetje geven dat nodig is om uit hun schulp te kruipen. Op een kerkdienst van de protestantse gemeente in Borger tijdens Palmpasen vertelde Eerbeek over het project en riep zijn gehoor op vrijwilliger te worden. ,,Veertien mensen meldden zich na de dienst spontaan aan. Zij zijn inmiddels getraind in de Goede Herderkerk in Borger.”

Dat klinkt als een initiatief binnen de kerkgemeenschap, maar zo is het absoluut niet bedoeld, beklemtoont Eerbeek. ,,Het is weliswaar een taak van de kerkgemeenschap, maar dit gaat over de grenzen van de kerk heen. De sociale wijkteams hebben de deelnemers geselecteerd. Ik hoop dat anderen bij het lezen van dit artikel ook worden aangespoord om zich als vrijwilliger te melden.”

Welke rol speelt de vrijwilliger? Een soort buddy? ,,Nee, een buddy gaat te ver. Je moet ze zien als maatje. Als iemand die met ze praat, meegaat naar de dokter als ze er tegenop zien of begeleidt naar een activiteit waar ze niet alleen naartoe durven. Vrijwilligers worden één op één gekoppeld aan een deelnemer. De bedoeling is dat het niet van één kant komt, maar dat de deelnemers ook iets voor de vrijwilliger terugdoen; bijvoorbeeld een boodschapje of klusje in de tuin.”

Eerbeek – die sinds vijf jaar met emiraat is – put uit een schat aan ervaringen die hij heeft opgedaan bij andere organisaties. Zo heeft hij zijn sporen verdiend bij Exodus, dat opvang en begeleiding biedt aan ex-gedetineerden, gedetineerden en hun familieleden, en is hij voorzitter van Kerken met Stip, een samenwerkingsverband van negentig kerken die psychisch zwakken ondersteunt.

De gemeente Borger-Odoorn stelt voor My Home een eenmalige subsidie van 4000 euro beschikbaar. Voorlopig wordt er ingezet op zes deelnemers. Eerbeek: ,,Maar dat is niet in beton gegoten. Het kunnen er meer of minder zijn. De bedoeling is dat ze een verband vormen, elkaar een paar keer per jaar ontmoeten en zo een soort netwerkje opbouwen.”

Jaap van Brummelen